suomenl_kartta_iso

Kuvaus: Merikortti on 1930-luvulta ja sen on toimittanut Martti Harju. Merikartta on Viipurin läänin Merikalastajain Liitto r.y.no 9, "Kun itäpohja puhaltaa, talvikalastajain pelastustoimintaa koskeva opas ja merkkikieli" -nimisestä opaskirjasesta vuodelta 1936. Oppaan on kirjoittanut A. F. Aalberg ja se on löytynyt Martti Harjun isän Väinö Harjun jäämistöstä.

(kansiossa: Karttakuvat)

Avainsanoja: Lavansaari, Suomenlahti, saari, kartta, merikortti

dvd-muistojuhla-2019

Lisätty: 3 Elokuu 2020

Kuvaus: Ulkosaarten evakkoon lähdön 80v muistojuhla 13.10.2019. Visio Trainer T:mi Leo Märkälä on tehnyt juhlasta dvd-tallenteen.

(kansiossa: Seuran myymät tuotteet kuvina)

Avainsanoja: DVD, muistojuhla, saarista lähtö, 80 vuotta, tuotteet

lavansaaren-sanomat

Lisätty: 3 Elokuu 2020

Kuvaus: Lavansaaren Sanomat on vuosittain marraskuussa ilmestyvä Lavansaari-seuran julkaisema lehti. Lehdessä kerrotaan seuran toiminnasta ja tapahtumista kuluneen vuoden aikana. Lehdestä voi lukea myös elämästä Lavansaarella entisten saarelaisten muistelemina ja mielenkiintoista uuttakin tietoa saareen ja saarelaisuuteen liittyen. Lehden päätoimittaja on Johanna Roiha ja toimituskuntaan kuuluu myös Aleksi Hiltunen. Juttuja, kuvia ja ideoita jutun aiheiksi sekä palautetta lehteen liittyen voi lähettää suoraan Johannalle sähköpostitse osoitteella eevakatarina@gmail.com tai olla yhteydessä puhelimitse numeroon 045 6636968.

(kansiossa: Seuran myymät tuotteet kuvina)

Avainsanoja: Lavansaari, lehti, sanomat, tuotteet

vanhankirkonmaki

Lisätty: 24 Heinäkuu 2020

Kuvaus: Näkymä Vanhankirkonmäeltä, taustalla Lounat-Kappallahden takana Suisaaren eteläosaa. Vanhankirkonmäellä sijaitsi Lavansaaren ensimmäinen kirkko 1700-luvulla. Suisaaressa mm. laidunnettiin saarelaisten lehmiä. Kuva Saimi Kääriän

(kansiossa: Muita kuvia Lavansaarelta)

Avainsanoja: kirkonmäki, Kappallahti, Suisaari

saareltalähtö

Lisätty: 24 Heinäkuu 2020

Kuvaus: Lähtökiireitä Lankoorin päässä olevalla laivalaiturilla lokakuussa v. 1939. Lavansaaren asukkaat joutuivat jättämään kotisaarensa 10.10.1939, sodan uhatessa. Sillojn he saivat mukaansa vain matkaeväät ja päällään olevat vaatteet. Saaren miehet kävivät Talvisodan syttymiseen saakka omalla vastuullaan hakemassa aluksillaan irtainta omaisuuttaan saaresta. Kuvassa lastataan lotjaa, jonka takaa näkyy valtion hinaajan piippu.

(kansiossa: Muita kuvia Lavansaarelta)

Avainsanoja: lähtö, sota, evakko, laituri, lotja, hinaaja