lavansaari1925

Kuvaus: Lavansaaren kartta n. vuodelta 1925. Kartta on nuhraantunut seiskarilaisen laivurin käytössä ja se on ollut myynnissä Ruotsissa. Kuva Heikki Rytkölän

(kansiossa: Karttakuvat)

Avainsanoja: Lavansaari, kartta, merikartta, saari, Peninsaari

suomenl_kartta_iso

Kuvaus: Merikortti on 1930-luvulta ja sen on toimittanut Martti Harju. Merikartta on Viipurin läänin Merikalastajain Liitto r.y.no 9, "Kun itäpohja puhaltaa, talvikalastajain pelastustoimintaa koskeva opas ja merkkikieli" -nimisestä opaskirjasesta vuodelta 1936. Oppaan on kirjoittanut A. F. Aalberg ja se on löytynyt Martti Harjun isän Väinö Harjun jäämistöstä.

(kansiossa: Karttakuvat)

Avainsanoja: Lavansaari, Suomenlahti, saari, kartta, merikortti

merivartionlaituri

Lisätty: 20 Heinäkuu 2020

Kuvaus: Merivartioaseman laituri Lavansaaren Pohjakylässä. Taustalla Kierkoori. Kuva Helmi Talsin jäämistöstä

(kansiossa: Kylät: Pohjakylää)

Avainsanoja: merivartio, ranta, Pohjakylä, Kierkoori

raatmerenrantaa

Lisätty: 20 Heinäkuu 2020

Kuvaus: Lounatkylän edustalla olevaa, ns. Piensataman puoleista merenrantaa sanottiin Raatmereksi. Kolme taloa vasemmalta oikealle kuuluivat Sipi Suursoholle, Adam ja Viljo Piispalle sekä Arvo Tolsalle. Laitimmaisena oikealla on Kääriän kauppa. Kuva Jaakko Hintikan

(kansiossa: Kylät: Lounatkylää)

Avainsanoja: Lounatkylä, talo, ranta, meri

raatmeri_soutuvene

Lisätty: 20 Heinäkuu 2020

Kuvaus: Lounatkylän rannalla Raatmerellä ovat soutuveneessä keskituhdolla Viljo ja Aila (Parran Aila) Piispa, peräairossa Aato Piispa (Parran Aato) ja kokassa Jooseppi Hytti. Rannalla vaaleassa asussa on Elsa Suursoho (Simon Elsa). Valkoisessa, alunperin Eemil Piispan rakentamassa talossa toimi Kääriän kauppa. Kaupan lopetettua siinä asui viimeksi Siviä Kääriä. Jukka Tolsan talo on toinen oikealta. Kuvassa olevalla veneellä pakeni Sulo Suursoho veljineen ja ystävineen saarelta Kotkaan 30.11. - 1.12.1939.

(kansiossa: Kylät: Lounatkylää)

Avainsanoja: Lounatkylä, Raatmeri, meri, vene, ihmiset, talo