Itäisensuomenlahdenvillitvuodet

Lisätty: 5 Elokuu 2020

Kuvaus: Heikki Piispan kirja " Lavansaari - Itäisen Suomenlahden villit vuodet" kertoo lavansaarelaisten elämästä ja oloista kahden maailmansodan välisenä aikana. Kirjan on kustantanut Suomalaisen Kirjallisuuden Seura ja se on painettu v. 2013. Kirjan takakannen teksti kertoo: Unohtuneen ulkosaaren kohtalonvuodet Lavansaari on nykyään lähes autio ulkosaari itäisellä Suomenlahdella. Venäjälle kuuluvaan saareen ei ole kulkuyhteyttä, eikä sitä löydy purjehtijoiden oppaista. Tässä teoksessa saaren värikäs historia aukeaa arkistomateriaalien ja saarelaisten muistojen kautta. Tapahtumat sijoittuvat sotienvälisiin kuohuviin vuosikymmeniin. Venäjän vallankumous oli katkaissut saarelaisille tärkeät kauppayhteydet Pietariin, mutta tilapäistä elantoa toi kieltolain aiheuttama alkoholin salakuljetus. Turvattomuutta loivat myös Neuvostoliiton uudet aluevesirajat, joiden väitetyistä loukkauksista saarelaiset saattoivat joutua Leningradiin asti kuulusteluihin. Talvisodan alla Neuvostoliitto esitti Suomelle sotilaallisia vaatimuksia ulkosaarista, ja väestö evakuoitiin. Vielä lähdön hetkellä moni uskoi pikaiseen paluuseen, mutta sitä ei koskaan tullut.

(kansiossa: Seuran myymät tuotteet kuvina)

Avainsanoja: Lavansaari, sota, evakko, kirja, tuotteet

suomalainen

Lisätty: 3 Elokuu 2020

Kuvaus: Väinö Suomalainen on kirjoittanut 28.4.2004 päivättynä "Muistelmia evakkoreissusta 1939 - 1945". Muistelmissaan hän kertoo Lavansaaresta lähtemisestä, Kotkaan tulosta, sodan aikaisesta leirielämästä, muutoista ja viimein asettumisesta Raumalle. Lavansaari-seura on saanut muistelmat haltuunsa ja Väinö Suomalaisen jälkeläisten luvalla painattanut ne myytäväksi.

(kansiossa: Seuran myymät tuotteet kuvina)

Avainsanoja: Evakko, sota, kirjanen, tuotteet

saareltalähtö

Lisätty: 24 Heinäkuu 2020

Kuvaus: Lähtökiireitä Lankoorin päässä olevalla laivalaiturilla lokakuussa v. 1939. Lavansaaren asukkaat joutuivat jättämään kotisaarensa 10.10.1939, sodan uhatessa. Sillojn he saivat mukaansa vain matkaeväät ja päällään olevat vaatteet. Saaren miehet kävivät Talvisodan syttymiseen saakka omalla vastuullaan hakemassa aluksillaan irtainta omaisuuttaan saaresta. Kuvassa lastataan lotjaa, jonka takaa näkyy valtion hinaajan piippu.

(kansiossa: Muita kuvia Lavansaarelta)

Avainsanoja: lähtö, sota, evakko, laituri, lotja, hinaaja