merivartionlaituri

Lisätty: 20 Heinäkuu 2020

Kuvaus: Merivartioaseman laituri Lavansaaren Pohjakylässä. Taustalla Kierkoori. Kuva Helmi Talsin jäämistöstä

(kansiossa: Kylät: Pohjakylää)

Avainsanoja: merivartio, ranta, Pohjakylä, Kierkoori

merivartioasema

Lisätty: 20 Heinäkuu 2020

Kuvaus: Merivartioasema Lavansaaren Pohjakylässä. Kuvassa merivartija kantaa salakuljettajien kanistereita. Merivartioaseman henkilökunta pakeni Neuvostoliiton hyökkäystä Talvisodan puhjetessa 30.11.1939 vartioveneellä AV 114. Saaren yli lentäneet sotilaskoneet tuhosivat vartioveneen miehistöineen. Menehtyneet olivat merivartiopursimies Lauri Ajo, alikersantti Urho Kokko sekä merivartijat Lauri Kouki ja Vilho Paasi.

(kansiossa: Lavansaaren julkisia rakennuksia)

Avainsanoja: Lavansaari, Pohjakylä, merivartio, merivartija, salakuljetus

merivartioaseman_emanta

Lisätty: 20 Heinäkuu 2020

Kuvaus: Emäntä Hilma Mannonen Merivartioaseman ovella. Kuva Kymenlaakson museo/flickr.

(kansiossa: Lavansaaren väkeä)

Avainsanoja: emäntä, merivartio, asema

virkamiehet

Kuvaus: Lavansaaren virkamieskunta koostui pääasiassa poliiseista ja merivartijoista. Välillä yhteydet mantereelle olivat vain merivartioaseman lähettimien varassa. Lavansaaren pappi Lauri Hakamies yhteisessä kuvassa Lavansaaren viimeisten suojeluskuntalaisten kanssa v. 1938. Vasemmalta poliisi Tepponen, saarelainen V. Autio, merivartioaseman päällikkö Ajo, nimismies Iisakkala, pastori Hakamies, lääkäri Sihvonen, sotilasmestari Risu ja saarelainen Arvo Talsi.

(kansiossa: Lavansaaren väkeä)

Avainsanoja: Lavansaari, virkamies, merivartio, pappi, poliisi, lääkäri, saarelainen, mies, päällikkö