viipurinlaani_myos_suomenlahden_saaret

Lisätty: 17 Kesäkuu 2020

Kuvaus: Vanha Viipurin lääni ennen talvisotaa. Suursaaren, Tytärsaaren, Lavansaaren ja Seiskarin asukkaat joutuivat lähtemään saarilta evakkoon lokakuussa 1939. Suuri osa heistä sijoittui Kotkaan ja sen ympäristöön. Evakkoon lähtövuonna Suursaaren henkikirjoilla oli 772 asukasta, Tytärsaaressa 436, Lavansaaressa 1089 ja Seiskarissa 688.

(kansiossa: Karttakuvat)

Avainsanoja: Suomenlahden saaret, Viipurin lääni, Suursaari, Tytärsaari, Lavansaari, Seiskari

suursaarilaiva

Kuvaus: Ulkosaariin liikennöi Suursaari-laiva, jonka reitti kulki Koivistolta Seiskarin, Lavansaaren, Tytärsaaren ja Suursaaren kautta Kotkaan ja takaisin. Yhteys toimi kesäisin pari kertaa viikossa.

(kansiossa: Laivat, kalastus, kauppamerenkulku)

Avainsanoja: Lavansaari, Seiskari, Suursaari, Tytärsaari, Kotka, laiva, reitti

Suomenlahdenulkosaaret

Lisätty: 3 Elokuu 2020

Kuvaus: Risto Hamarin, Martti Korhosen, Timo Miettisen ja Ilmar Talven kirja " Suomenlahden ulkosaaret - Lavansaari, Seiskari, Suursaari, Tytärsaari" kertoo näiden ulkosaarten historiasta, kansasta ja kulttuurista. Kirjan on kustantanut Suomalaisen Kirjallisuuden Seura ja se on painettu v. 1996. Kirjan takakannen teksti kertoo: Tätä menetettyä maailmaa ei ole paljon tutkittu. Suomenlahden ulkosaaret on ensimmäinen teos saarten historiasta, kansasta ja kulttuurista. Risto Hamari hahmottaa saarten luonnonhistorian, fyysisen ympäristön kehitystä ja kertoo saarten harvinaislaatuisesta, vaihtelevasta luonnosta, Timo Miettinen tutkii saarten esihistoriaa, ihmisen varhaisinta vaihetta arkeologisten löytöjen kautta ja Martti Korhonen luo katsauksen saarten historiallisen ajan vaiheisiin monien valtioiden välissä. Ilmar Talve kuvaa laajasti ja monipuolisesti saarten omintakeista kansankulttuuria, alkuperäisväestön tapoja, elinkeinoja ja sosiaalista elämää.

(kansiossa: Seuran myymät tuotteet kuvina)

Avainsanoja: Lavansaari, Seiskari, Suursaari, Tytärsaari, kirja, tuotteet

Taistelusuomenlahdenulkosaarista

Lisätty: 5 Elokuu 2020

Kuvaus: Antero Uiton ja Carl-Fredrik Geustin kirja " Taistelu Suomenlahden ulkosaarista" kertoo Suomenlahden ulkosaarten vaiheista ajanjaksolta, joka alkaa ennen Suomen itsenäisyyttä jatkuen sisällissodan ja rauhan vuosien kautta talvi- ja jatkosotaan sekä välirauhaan saakka. Kirjan on kustantanut Docendo Oy ja se on painettu v. 2016. Kirjan takakannen teksti kertoo mm.: Suursaari, Tytärsaari, Lavansaari ja Seiskari Suomenlahden itäosassa tuntuivat sata vuotta sitten lähes tavoittamattomilta. Kaupankäynti suuntautui pääosin Pietariin, Riikaan ja Tallinnaan. Venäjän vallankumous, Suomen sisällissota ja Tarton rauhan meriraja katkaisivat saarelaisille tärkeät kalastusvedet ja kauppayhteydet. 1920-luvun lopulla saaret alkoivat kehittyä suomalaisiksi matkailukohteiksi ja elämä elpyä. Kahdenkymmenen vuoden ajan niillä elettiin rauhassa. Kun Talvisota alkoi, neuvostojoukkojen oli helppo vallata saaret, joilta suomalaiset olivat poistuneet. Neuvostoliitto menetti Suursaaren maaliskuussa 1942, mutta koko jatkosodan ajan se miehitti Lavansaarta. Sotavuosina taisteluja käytiin muun muassa Tytärsaaresta ja Somerista.

(kansiossa: Seuran myymät tuotteet kuvina)

Avainsanoja: Lavansaari, Suursaari, Tytärsaari, Seiskari, sota, taistelu, kirja, tuotteet