murrekirja

Lisätty: 3 Elokuu 2020

Kuvaus: Kirja "Lavansaaren murretta - Kuka muistaa mitä myö on unohettu?" on kooste murresanoista, -sanonnoista, pienistä tarinoista ja runoista, joita Lavansaaren kylissä puhuttiin ja kerrottiin. Sanakirjan tapaan sanat on myös "suomennettu" niin että nykyihmiset ja Lavansaaren murteita tuntemattomat ymmärtävät niiden merkityksen. Alkuperäisenä lähdetietona on ollut Elna Piispan muistiin merkitsemä ja Lavansaari-seuralle luovuttama murresanakokoelma, jota on vuosien mittaan kartutettu saarelaisten muistaman mukaisesti. Kirjan on julkaissut Lavansaari-seura ry v. 1996.

Avainsanoja: Lavansaari, murre, sana, sanonta, kirja, tuotteet

100v_8

Lisätty: 27 Syyskuu 2020

Kuvaus: Tilaisuuden avasi puheenjohtaja Anna-Riitta Pohjola, joka toivotti tervetulleeksi ilahduttavan runsaslukuisen yleisön. Ohjelmalehtisiä oli painettu kolmatta sataa, mutta ne loppuivat kesken. Arvion mukaan vieraita oli noin 250. Vieraskirjan mukaan juhliin oli tultu koko maasta Oulua myöten. Kuva: Johanna Roiha