viljo_kajomeri

Lisätty: 28 Heinäkuu 2020

Kuvaus: Viljo Kajomeren (ent. Piispa) kertomusta seikkailustaan USA:n Timminsin kaupungissa, Hudsonin lahden rannalla v. 1929 - 30: "Vuoden 1930 talvella suostuin kovien pakkasten vuoksi ehdotukseen siirtyä takaisin kaupunkiin suomalaisten omistaman seuratalon teknikoksi. Siinä sain asunnon, lämmön ja pienen palkankin odotellessa uutta laivapaikkaa merelle. Kun siellä oli käytettävissä kirjoituskone, niin kirjoittelin rooleja näyttelijöille, jotka esittivät seuratalon näyttämöllä suomalaisia näytelmiä - kopiokoneitahan ei silloin vielä ollut yleisessä käytössä. Osallistuin itsekin näyttelijänä moniin vanhoihin suomalaisiin näytelmiin. " Viljo oli myös puuhaamassa näyttämötoimintaa Lavansaaren Kalastajainseuran puitteisiin. Ensin, v. 1932 syksyllä harjoiteltiin jokin vaatimattomampi näyttämökapale. Kun se meni hyvin, alettiin harjoitella näytelmää Lemmin poika. Jalo Suursohon muistaman mukaan näytelmän pääosassa esiintyi Viljo itse. Kappale sai hyvän yleisömenestyksen Lavansaaressa ja sen halusivat saada nähdäkseen muidenkin ulkosaarten asukkaat. Keväällä 1933 esiinnyttiinkin Seiskarissa, mutta kesän tullessa ei Koivistolle ja Suursaareen muiden töiden painaessa päälle ehditty. Seuran talois saatiin näytelmällä hyvälle tolalle. Varusmiespalvelus katkaisi Viljon harrastuksen näyttelijänä. 1.12.1934 Viljo veti ylleen laivaston sinisen univormun Miina- ja vartiokomppaniassa kuuluttuaan sitä ennen vuoden ajan Koiviston suojeluskuntaan.

Avainsanoja: Viljo, näytelmä, Kalastajainseura

rykmentin_murheenkryyni

Lisätty: 28 Heinäkuu 2020

Kuvaus: Rykmentin murheenkryyni - näytelmän näyttelijät Kalastajainseuran talossa, Lounatkylässä. Valkolakkinen mies toisena vasemmalta on Tauno Harju. Kuva on Martti Harjun albumista. Kuva on vähän epätarkka, mutta jos tunnet muita kuvan henkilöitä, niin kertoisitko tuntemasi Anja Vihiselle esim. kotisivujen Ota yhteyttä sivun kautta.

Avainsanoja: Kalastajainseurantalo, näytelmä, Lounatkylä

jaakarin_morsian

Lisätty: 28 Heinäkuu 2020

Kuvaus: Jääkärin morsian - näytelmä Lavansaaressa. Näyttelijät yhteiskuvassa Kalastajainseuran talolla. Toisella porrasaskelmalla vasemmalla, lippalakki päässään, on Tauno Harju. Eturivissä oikealla, jakla porrasaskelmalla on Väinö Harju. Kuva on Martti Harjun albumista. Tunnistatko muita kuvan henkilöitä? Lähetä tietosi kotisivujen ylläpitäjälle, Anja Vihiselle. Kotisivuilla on Ota yhteyttä -sivu, jonka kautta yhteydenotto onnistuu helposti.

Avainsanoja: Kalastajainseurantalo, näytelmä