ellijaurho

Lisätty: 23 Heinäkuu 2020

Kuvaus: Lavansaarelta Seiskariin. Urho Toivola noutaa vaimonsa Elli os. Piispan (Simon Tahvon Elli) miehelään Seiskariin v. 1934. Lähtijät jahdin kannella Lavansaaren Antinrannassa.

Avainsanoja: Lavansaari, Seiskari, vaimo, miehelään, jahti, Antinranta

tolsa_armas_uimassa

Lisätty: 23 Heinäkuu 2020

Kuvaus: Armas Tolsa viipurilaisen ja kotkalaisen kaverinsa kanssa kukkulan rannassa. Armas kuvassa keskellä. Kuva Armas Tolsan albumista.

(kansiossa: Lavansaaren väkeä)

Avainsanoja: hiekkakukkula, ranta, miehet, kaverit, uimaranta

rantakarajat

Lisätty: 23 Heinäkuu 2020

Kuvaus: "Rantakäräjät" Lavansaaren Antinrannassa. Suursataman rannalla laiturilla istuu saaren kätilö Helena Mellas ja moottoriveneen kannella Nelly tai Lilly Marttila. Poikien nimet eivät ole tiedossa. Taustalla vasemmalla Lankoorin niemeä ja oikealla takana Kukkoorin saari.

Avainsanoja: Lavansaari, Antinranta, laituri, kätilö, moottori, pojat

suursatamaa1

Lisätty: 23 Heinäkuu 2020

Kuvaus: Lavansaaren Suur- eli Talvisatamaa 1920-luvulla. Kuva on otettu Lankoorilta Pohjakylän suuntaan. Suursatamaa ympäröivät ja suojasivat Lankoorin niemi, Siikarivin, Lehmäluon, Kukkoorin ja Kierkoorin saaret. Kierkoori yhdistyi Norvin kannaksella Pohjakylän Malmehiian rantaan. Sataman kulkuaukkoa sanottiin Kuohuvaksi ja se sijaitsi Siikarivin ja Lehmäluon välisessä salmessa. Norvin kannakseen oli myös puhkaistu pienveneille kulkuaukko, jota sanottiin Norvinjuomaksi.Kuva Mirjam Rantalan

(kansiossa: Laivat, kalastus, kauppamerenkulku)

Avainsanoja: Lavansaari, satama, ranta, Lankoori, talvisatama, Siikarivi, Lehmäluo, Kukkoori, Kierkoori, Norvi

kukkularanta

Lisätty: 24 Heinäkuu 2020

Kuvaus: Kuva toistaiseksi viimeiseltä Lavansaaren retkeltä, joka tehtiin v. 2005 Kronstadtista venäläisellä laivaston yhteysaluksella. Rannalla Arja ja Heikki Piispa tyttärineen.

Avainsanoja: kukkula, ranta, 2005