murrekirja

Lisätty: 3 Elokuu 2020

Kuvaus: Kirja "Lavansaaren murretta - Kuka muistaa mitä myö on unohettu?" on kooste murresanoista, -sanonnoista, pienistä tarinoista ja runoista, joita Lavansaaren kylissä puhuttiin ja kerrottiin. Sanakirjan tapaan sanat on myös "suomennettu" niin että nykyihmiset ja Lavansaaren murteita tuntemattomat ymmärtävät niiden merkityksen. Alkuperäisenä lähdetietona on ollut Elna Piispan muistiin merkitsemä ja Lavansaari-seuralle luovuttama murresanakokoelma, jota on vuosien mittaan kartutettu saarelaisten muistaman mukaisesti. Kirjan on julkaissut Lavansaari-seura ry v. 1996.

Avainsanoja: Lavansaari, murre, sana, sanonta, kirja, tuotteet

historiikki

Lisätty: 14 Elokuu 2020

Kuvaus: Lavansaari-seura ry. täytti 100 vuotta v. 2013 ja sen kunniaksi julkaistiin tämä historiikki.

Avainsanoja: Lavansaari-seura, historia, historiikki, tuotteet

nimismiehen-kertomus

Lisätty: 3 Elokuu 2020

Kuvaus: Arvo Laaksosen kirjoittama, 17.9.1919 päivätty "Kertomus tapahtumista Lavansaaren ja Seiskarin ulkosaarilla Suomen Vapaussodan aikana vuonna 1918". Arvo Laaksonen toimi nimismiehenä Lavansaaren ja Seiskarin ulkosaarten piirissä. Teksti on Lavansaari-seuran arkistosta ja seura on sen painattanut kirjaseksi v. 2018.

Avainsanoja: nimismies, vapaussota, kertomus, kirja, tuotteet

suomalainen

Lisätty: 3 Elokuu 2020

Kuvaus: Väinö Suomalainen on kirjoittanut 28.4.2004 päivättynä "Muistelmia evakkoreissusta 1939 - 1945". Muistelmissaan hän kertoo Lavansaaresta lähtemisestä, Kotkaan tulosta, sodan aikaisesta leirielämästä, muutoista ja viimein asettumisesta Raumalle. Lavansaari-seura on saanut muistelmat haltuunsa ja Väinö Suomalaisen jälkeläisten luvalla painattanut ne myytäväksi.

Avainsanoja: Evakko, sota, kirjanen, tuotteet

dvd-muistojuhla-2019

Lisätty: 3 Elokuu 2020

Kuvaus: Ulkosaarten evakkoon lähdön 80v muistojuhla 13.10.2019. Visio Trainer T:mi Leo Märkälä on tehnyt juhlasta dvd-tallenteen.

Avainsanoja: DVD, muistojuhla, saarista lähtö, 80 vuotta, tuotteet